Skip To The Main Content

Nieuws en artikelen

Blijf op de hoogte van nieuws en artikelen van en over USG Professionals en haar expertisegebieden: Engineering, Finance, HR, Legal en Marketing, Communication & Sales.

Storytelling, een hype of zakelijk sturings-instrument?

06 juni, 2017

Een blog over de kracht van verhalen in organisaties

Storytelling is hot! Iedereen heeft het erover, iedereen wil het en iedereen kan het. Natuurlijk is dit gechargeerd, maar het schurkt wel dicht tegen de werkelijkheid aan. Behalve het laatste dan, niet iedereen kan het. Voor mensen zoals ik, die zich al heel lang bezighouden met storytelling, breken er gouden tijden aan. Niet alleen financieel (want hé, er is ineens budget), maar ook in kansen. Zoveel vraag, zoveel manieren om storytelling toe te passen en jeetje … ik zit ineens vlotjes bij de juiste beslisser aan tafel! Een walhalla voor degene die de zakelijke toepassingen van verhalen op z’n duimpje kent en storytelling ademt. 

Storytelling

Verbinding
Het is helemaal niet vreemd dat storytelling juist nu het konijn uit de hoge hoed is bij heel veel organisatie- en communicatieproblemen. Organisaties zijn zich er steeds meer van bewust dat verhalen dé manier zijn om in contact te komen met medewerkers en klanten. Een verhaal is een krachtig instrument om verbinding te maken en het goede gesprek op gang te brengen. Een verhaal is ook makkelijk door te vertellen, omdat het samenhang brengt in informatie. Daarnaast spreekt een goed verhaal tot de verbeelding en als klap op de vuurpijl is het een prachtig sturingsinstrument. Persoonlijke verhalen vertellen je namelijk precies wat er daadwerkelijk leeft en speelt bij medewerkers en klanten. Als ik het zo opschrijf bedenk ik me dat organisaties inderdaad wel gek zijn als ze niet aan de slag willen gaan met storytelling!

Jeuk
Tegelijkertijd krijg ik een beetje jeuk van die storytellingtrend. Het feit dat het, op z’n Rotterdams gezegd, bij iedereen ‘in de bek bestorven’ ligt, wil nog niet zeggen dat storytelling een medicijn voor alles is. Soms is het (één van) de oplossing(en), maar ook weleens helemaal niet. Mijn oproep aan organisaties en communicatieprofessionals is dan ook: overweeg het als ‘een’ mogelijkheid. Zorg dat je goed weet wat storytelling precies kan betekenen in de oplossing van het organisatie- of communicatieprobleem. Op deze manier is je doel helder en kun je, samen met een storytellingexpert, aan de slag met de kracht van verhalen. Schroom niet om als opdrachtgever kritisch door te vragen wat de expert precies heeft bereikt met storytelling in organisaties. Storytelling toepassen is echt geen hogere wiskunde, maar vraagt wel om een gedegen theoretische kennis en heel veel vlieguren.

Why
Om te voorkomen dat deze blog als een tikkeltje zuur wordt gelezen, wil ik benadrukken dat storytelling het verdient om in de schijnwerpers te staan. Alleen al omdat het inzetten van verhalen zoiets unieks als de intrinsieke motivatie van een persoon en organisatie kan blootleggen. De ‘why’ is waar het om draait in deze wereld. Mensen kiezen niet meer zomaar voor een organisatie, ze willen er een goed gevoel bij hebben/van krijgen. Pas dan gaan ze voor je. Een mooiere reden om storytelling te overwegen is er volgens mij niet!


Sandra de SnooMijn naam is Sandra de Snoo, Communicatieprofessional bij USG MarCom. Ik ben strategisch communicatieadviseur en verhalenjager. Ik heb een talent voor observeren en luisteren. Persoonlijke verhalen ophalen, dat is wat ik het liefste doe. Achterhalen wat er écht omgaat in mensen en organisaties. Wat drijft mensen? Ik geloof erin dat mensen en organisaties groeien als ze zichzelf beter begrijpen. 


Copyright 2014 USG People