Skip To The Main Content

Nieuws en artikelen

Blijf op de hoogte van nieuws en artikelen van en over USG Professionals en haar expertisegebieden: Engineering, Finance, HR, Legal en Marketing, Communication & Sales.

‘Snip Snap on social’ Workshopevent 10 maart 2017

20 maart, 2017

Op vrijdag 10 maart organiseerde ‘Snip Snap on social’ voor het eerst een gratis social media workshopevent in Rotterdam. Vanaf 13.30 uur stond alles in het teken van tips & tricks rondom 24-uurs content en de do’s and dont’s voor livestreams. Het was de allereerste keer dat het workshopevent werd georganiseerd en het was een schot in de roos! De ‘Snip Snap’ dames moesten al snel gaan werken met een reservelijst. Ik was erbij en schoof aan bij twee workshops. Na een paar energieke en leerzame uurtjes was ik weer helemaal up-to-date op het gebied van social campagnes. Ik vertel je er graag over!

 Quote livestreaming

24-uurs-content: Vertel jouw verhaal met Instagram Stories en Snapchat.

Door ‘Snip Snap’ Susanne Plaisier.

Eerst maar even wat cijfers…
3,2 miljoen Nederlandse gebruikers, variërend van 15-64 jaar, zijn dagelijks actief op Instagram en 1,9 miljoen Nederlandse millennials (leeftijdscategorie 15-19 jaar) zijn dagelijks actief op Snapchat. Wat hebben ‘Insta’ en ‘Snap’ gemeen? De content is maar 24 uur live, daarna is je foto of filmpje verdwenen. Waarin zijn ze écht verschillend? De content op ‘Snap’ heeft een hoge funfactor, hoe gekker hoe beter. Op ‘Insta’ staat, over het algemeen, serieuze content met een boodschap.

De groep 65+ is bezig met een inhaalslag, zij zijn de snelst groeiende groep op social media. Wat direct duidelijk maakt dat in-the-end leeftijd geen argument meer is om niet in te zetten op een social campagne. Een ander vreugdevol weetje is de tegenbeweging die zichtbaar is op ‘Insta’. Het perfecte plaatje is steeds minder interessant. Je kent ze wel, de perfecte sportlichamen en de altijd goed gelukte gerechten. Bloedirritant. De gebruikers hebben een duidelijke voorkeur voor echt en authentiek. Dit laatste heeft nóg een voordeel, als je boodschap mensen aanspreekt bouw je razendsnel een fanbase op.


Hoe maak je een story op Instagram?
Na het eerste denkwerk, wie ben ik, wat wil ik mijn volgers vertellen en hoe kan ik zo relevant mogelijk zijn voor mijn volgers, ga je over op het fotograferen of filmen. Verticaal fotograferen en filmen heeft de voorkeur. Nee, niet omdat dit het mooiste is, maar zo houd je de aandacht beter vast van de kijker. Over het algemeen liggen telefoons nu eenmaal verticaal vastgegroeid in handen. Daarnaast is het uploaden van een verticaal frame stukken makkelijker dan een horizontaal frame.

Kies je voor film?
De opbouw van je story is precies hetzelfde als een doodnormale lange film: Intro – hoogtepunt – outro met cliffhanger! Alle filmscripts worden op deze manier opgebouwd en het helpt je om te focussen. De lengte van het filmpje doet er niet zo toe. Als het interessant is, blijven mensen kijken tot het eind. Als dit niet zo is …. Je snapt ‘t!

Wil je zeker weten dat je jouw fanbase bereikt, onderzoek dan van tevoren wanneer jouw volgers live zijn. Google Analytics is een tool die je hiervoor kunt gebruiken. Over het algemeen is er een piek te zien tussen 20.00 – 21.00 uur ’s avonds.


Voorbeelden
Het opnemen van Instagram of Snapchat in de marketingcampagne is nog niet gemeengoed. Misschien dat er daarom nog niet zoveel best practices zijn. Defensie heeft Snapchat ingezet in hun arbeidsmarktcommunicatie. National Geographic neemt je mee op reis via @natgeo en ABN-AMRO zet het in als vraag & antwoord tool. Wat me vooral is bijgebleven, is dat Instagram en Snapchat een absolute meerwaarde zijn als je bedrijf heel sterk aanwezig is op social media. Dus als je een grote en trouwe fanbase hebt. Als dit niet zo is, komt het op mij over als schieten met hagel.

Livestreaming: zo bereik je direct jouw doelgroep online: in-the-moment!

Door Larissa Kramer – van der Leer.

Je kan op verschillende social media kanalen gebruik maken van een livestream: Periscope, Facebook, Instagram en Snapchat. Let er op dat alleen de laatste twee vluchtig zijn. Na 24 uur is je opname verdwenen.

Wat zijn de kansen van een livestream?

  1. Contact met je fans! Het is een laagdrempelige manier om in contact te komen met je fans. De kosten voor het produceren van een livestream zijn erg laag en bereik is hoog. Mits je dus live gaat als jouw volgers ook live zijn!
  2. Groot bereik: De kanalen geven livestreaming prioriteit in hun algoritmes. Dit betekent dat je meer bereik genereert dan met een andere type post (foto, tekst of ‘gewoon’ filmpje).
  3. Maakt je merk menselijk: Een kijkje in de keuken, gezicht achter … , de medewerkers. Je kunt met livestreaming heel makkelijk je merk een menselijk karakter geven.
  4. Fans in control: Met livestreaming produceer je samen met je fans de ideale uitzending. Eerlijk is eerlijk, van deze laatste ‘kans’ krijg ik toch een beetje last van klotsende oksels. De fans hebben namelijk de regie tijdens de livestream, doordat zij live kunnen reageren met opmerkingen en vragen. Deze negeren is wel heel old school, dus kalm blijven en zonnig en alert reageren op al deze reacties is het ‘Snip Snap’ advies.


Wanneer kies je voor livestreaming?
Een lancering van een nieuw product, vraag & antwoord, masterclass, meet the team, kijkje in de keuken, event, het moment van …, persconferentie. De keuze is reuze! En mocht je moeite hebben om je opdrachtgever over te halen om live je boodschap te streamen, zeg dan dat livestreaming hetzelfde is als een Tv-programma, maar dan voor twee tientjes!

Wat heb je nodig?

Zorg voor een stabiel beeld door middel van een flexibel statief. Het is heel vervelend om naar een livestream te kijken als het beeld steeds beweegt. Daarnaast is goed geluid essentieel. De ingebouwde microfoon in je smartphone is ontoereikend, dus investeer ook in een extra microfoon. Zorg voor een mooie achtergrond, het liefst eentje die past bij het merk van de organisatie of de kernboodschap. Hou het rustig en kijk eerst even hoe het er uitziet op beeld. Bedenk ook van tevoren wat je doet als er iets fout gaat. Laat je niet overvallen door een gebeurtenis.

Bijvoorbeeld dat je smartphone nog op ‘selfie’ stand staat als je live gaat 😊 O ja, en zorg dat je met meerdere mensen bent om alle vragen die binnenkomen te monitoren. Multitasken is bij een livestream geen aanrader.


3B’s

Na het workshop event ben ik met mijn lief de kroeg ingedoken voor de 3B’s: Bier, bubbels en bitterballen. Onder invloed heb ik het ‘Snip Snap’ geleerde laten bezinken en ik ben van mening dat:

  • je beter één keer per week een ontzettende goede post kan plaatsen op social media, dan elke dag een paar losse flodders;
  • je post altijd moet passen bij je merk (of je dat nu zelf bent of een opdrachtgever);
  • je moet kiezen voor ‘Insta’ en ‘Snap’ als jouw doelgroep daar ontzettend actief op is;
  • je alleen live moet gaan als je het goed kan organiseren met de juiste apparatuur en ondersteuning. Al is na 24 uur je filmpje verdwenen, 24 uur kunnen in het geval van een flinke misser nog best lang zijn…

Goodiebag


P.S.
Bij deze energieke en leerzame middag hoorde ook een geweldig leuke goodiebag. De inhoud was een mooie combinatie van functioneel én vrolijk en maakte zowel de vrouwelijke als de mannelijke deelnemer blij. Wil je ook eens een ‘Snip Snap’ workshopevent bijwonen? Schrijf je dan voor de nieuwsbrief via https://www.snipsnaponsocial.nl/

Sandra de SnooMijn naam is Sandra de Snoo, Communicatie Professional bij USG MarCom. Ik ben strategisch communicatieadviseur en verhalenjager met een talent voor observeren en luisteren. Persoonlijke verhalen ophalen, dat is wat ik het liefste doe. Achterhalen wat er écht omgaat in mensen en organisaties. Ik geloof dat mensen en organisaties groeien als ze zichzelf beter begrijpen. Bekijk hier het LinkedIn profiel van Sandra.

Copyright 2014 USG People