Skip To The Main Content

Hoe USG MarCom verbindt: uit liefde voor het vak

Joëlle van den Heuvel

Joëlle van den Heuvel

 

Op de laatste dag van oktober toog ik ’s avonds, vol verwachting, naar de Buutplek in Arnhem waar een bijeenkomst van Arnhem in Bedrijf werd georganiseerd. Arnhem in Bedrijf, dé netwerkorganisatie binnen de gemeentelijke grenzen van Arnhem; een netwerkorganisatie met ruim 100 aangesloten ambitieuze ondernemers. Omdat ik als Brabander mijn grenzen wilde verleggen, maar vooral benieuwd was naar de presentaties van mijn collega’s Yvonne Wiersma en Olga Kruidhof, alias de social media dokter.

De bijeenkomst begon met een introductie van Jochem Janssen, eigenaar van de Buutplek. Jochem vertelde bevlogen over de totstandkoming van de Buutplek en zijn onderneming Le Bateau Catering. Een onderneming die eigenlijk toevallig tot stand kwam, maar een grote kans bleek te zijn. Zijn onderneming is nog steeds groeiende en afgaande op zijn bevlogenheid, trekt hij deze lijn vast nog een hele tijd door.


Hart voor het vak

Hierna kreeg Yvonne de tijd om over onze organisatie te vertellen. Hoe is USG MarCom Professionals eigenlijk ontstaan? Wat doen wij nu precies, wat bieden wij en wat kunnen wij voor onze opdrachtgevers betekenen? Maar nog belangrijker, en dat benadrukte Yvonne: wij verbinden en hebben hart voor ons vak. Dat zie je aan onze mensen, maar ook onze resultaten!


Prikkelen met social media

Ten slotte vertelde Olga over haar ervaringen met en passie voor social media. Een passie die zij eerst vanuit een zelfstandige rol uitvoerde, maar die nu bij haar USG-opdrachtgevers toepast. Olga heeft er zelfs een boek over geschreven, genaamd “Click met online marketing”. Olga benadrukte dat je altijd eerst naar je publiek moet kijken. Voor wie is het? Daarna geef je aan welke oplossingen je te bieden hebt. Vervolgens moet je dit dan op een leuke en authentieke manier brengen. Je publiek moet je prikkelen om de juiste aandacht te krijgen. En de juiste mensen in de organisatie moeten de boodschap brengen. Elke post moet raak zijn en ook iedereen in de organisatie kan een post plaatsen. Want zo lang je een goede boodschap hebt, kun je social media van medewerker tot directie inzetten. Dit lijkt misschien gemakkelijk, maar veel organisaties denken vooral vanuit zichzelf, gaan niet na wie hun publiek is en brengen eigenlijk de verkeerde boodschap. Ofwel: deze organisaties missen de spreekwoordelijke boot. En dan heb je een social media dokter nodig. Iemand zoals Olga. Iemand die kan vertellen hoe het wél moet. Ook haar huidige opdrachtgever CRV plukt de vruchten van haar ervaring en ze hebben al een paar successtories op hun naam staan. Geen wonder dus dat er veel vragen vanuit het publiek kwamen en de presentatie enorm uitliep.

Moe, maar vol energie en een paar LinkedIn-contacten rijker, reed ik terug naar Brabant. Nadenkend over de adviezen van Olga en over het hart van USG. Wat leuk om mijn collega’s eens op de werkvloer/ in de praktijk mee te maken en hoe leerzaam.

Copyright 2014 USG People