Skip To The Main Content

Volop kansen bij Jaarbeurs

Manon de Jong

Content Coördinator bij Jaarbeurs

 

"Al ruim 100 jaar verbindt Jaarbeurs mensen en markten, handelaren en producenten. Haar core business bestaat uit het organiseren en faciliteren van beurzen en congressen. Jaarbeurs is al jaren dé fysieke ontmoetingsplek van Nederland binnen een sterk digitaliserend medialandschap. Daar ligt dan ook de uitdaging: het versterken van haar offline positie binnen een online georiënteerde samenleving.

 

Google-generatie

Zelfs voor een leek is de toegevoegde waarde van vakbeurzen duidelijk zichtbaar: face-2-face contact, netwerken en kennisdeling zijn en blijven voor het bedrijfsleven van groot belang. Daar ligt de kracht van Jaarbeurs. Maar hoe zit dat met consumentenbeurzen? De consument anno nu is tenslotte steeds meer online georiënteerd. Met name de Y-generatie shopt direct online of wint online informatie in alvorens offline de daadwerkelijke aankoop te doen. Niet voor niets wordt deze generatie ook wel de “Google-generatie” genoemd.

 

De X-generatie daarentegen, vertoont aanzienlijk minder online gedrag en lijkt daarmee meer waarde te hechten aan persoonlijk contact. Dit zie je dan ook terug in het bezoekersprofiel van diverse consumentenbeurzen, waar de gemiddelde leeftijd al gauw rond de 50 jaar ligt.

 

Verjongen of vergrijzen?

Hoe ga je als Jaarbeurs hiermee om? Hoe trek je de jongere generatie naar een offline evenement toe? Festivals zijn onmiskenbaar populair, maar beurzen dragen nog steeds de last van een ietwat stoffig imago van eindeloze gangpaden en statische stands. Onterecht, want de consumentenbeurs van vroeger bestaat allang niet meer. Tegenwoordig organiseren we events waarbij we zo goed mogelijk proberen in te spelen op de behoefte van de kritische doelgroep. Beleving, inspiratie en interactie staan centraal. Ook komen bezoekers voor een gezellig dagje uit. Dat vraagt om een heel nieuwe aanpak in communicatie.

 

Mijn rol binnen Jaarbeurs

Vanaf april 2015 hield ik mij een jaar lang als Content Coördinator bij Jaarbeurs bezig met de on- en offline communicatie van events, zoals de Vakantiebeurs. Naast het uitrollen van marketingcampagnes lag mijn uitdaging in het bieden van sterke en relevante content op het juiste moment en via het juiste kanaal. Daar experimenteert Jaarbeurs mee, bijvoorbeeld via A/B tests, om zo inzicht te krijgen in een continu veranderende doelgroep. Doelgroepdenken en een goed uitgekiende segmentatie zijn cruciaal bij de campagneopzet en uitvoering. En met de juiste tekstuele invalshoek willen we de lezer vermaken, informeren en activeren.

 

Interessant spanningsveld

Ik begeef me op het snijvlak van content en marketing: door mijn marketingachtergrond schrijf ik altijd vanuit strategie en merkdoelstellingen. Dat kan het creëren van awareness of engagement zijn, maar meestal draait het om pure conversie. Hier ligt een interessant spanningsveld tussen “brengen en halen”: je brengt kwalitatieve (onbaatzuchtige) content met kaartverkoop als uiteindelijk doel. Die subtiele wisselwerking is vooral bij lifestyle evenementen zoals de Vakantiebeurs van groot belang, waar jong publiek voornamelijk wordt getriggerd door beleving (emotie) en storytelling. 

 

Klantwerving versus klantbehoud

Natuurlijk is het genereren van new business noodzakelijk. Je kunt niet zonder klantwerving, want periodiek vallen er klanten af. Maar het werven van nieuwe klanten moet niet blind gebeuren. Dat vraagt heldere afwegingen om uiteindelijk de juiste keuzes te kunnen maken.

 

De Jaarbeurs past eventconcepten voortdurend aan, met een duidelijk doel: hoe houd je een beursconcept vitaal, interessant voor steeds nieuwe doelgroepen, zonder traditionele doelgroepen af te stoten, en altijd met oog voor de belangen van exposanten en de branche. Aan de content coördinator de opdracht om aangescherpte concepten tekstueel te vertalen naar de verschillende middelen die Jaarbeurs inzet.

 

Volop kansen bij Jaarbeurs

Voor de ambitieuze interimmer liggen er nog veel mooie kansen bij Jaarbeurs. Van strategische vraagstukken tot aan het optimaliseren van operationele zaken. Het is een snelle en dynamische werkomgeving waar je als marcom professional voortdurend leert anticiperen op veranderingen. Bovendien is het heerlijk om een periode van hard werken af te sluiten met een succesvol event én een enorm teamgevoel. Ik ben blij dat ik via USG een mooie rol heb mogen spelen in de campagnevoering van zulke uitdagende projecten."

Copyright 2014 USG People