Skip To The Main Content

Een heel netwerk in plaats van één professional

Esterel Hijink

Esterel HijijnkMarCom Professional USG MarComSales

 

“Sinds bijna vier jaar mag ik mij een USG Professional noemen, een professional op het vlak van marketing en communicatie. Toch grappig om even te kijken waar het woord ‘professional’ eigenlijk voor staat.

Wat is een professional
“De definitie van ‘professional’ is breed. Ik vind algemeenheden als Iemand die als beroep een sport beoefent’, ‘Iemand die beroepsmatig ergens mee bezig is’ en ‘Iemand die een vak, kunst of sport beoefent voor zijn beroep’ en de meer herkenbare ‘Iemand die een hoogwaardig specialisme beoefent, die veel zelfstandigheid heeft bij het uitoefenen van zijn vak, die daarin creatief is in de omgang met nieuwe situaties en problemen en die zich sterk verbonden voelt met zijn vak’.

De brede inzet van een professional
“Deze laatste definitie is zo herkenbaar, omdat iedere opdracht die ik doe, elke omgeving waarin ik kom, anders is en deze wisselen zich op korte termijn af. Een half jaar bij een bank, negen maanden bij een veevoerproducent, vijf maanden bij een netbeheerder, vijf maanden bij een chemiebedrijf. Als professional kom ik over het algemeen binnen op een afdeling waar mijn inzet erg gewenst is; een project moet worden opgestart, een plan geschreven, een beursdeelname gecoördineerd. Bij het ene bedrijf is er ruimte voor ondersteuning, bij het andere is het handen uit de mouwen en ligt het hele traject van strategie tot uitvoering op je bordje. Dat is prima, want als interimmer ben ik er ook om te ontzorgen. Vaak speelt er al genoeg in een organisatie.”

De kennis van een heel netwerk
“Door zelfstandigheid en flexibiliteit maak je je een nieuwe omgeving snel eigen. Door een brede basiskennis, die steeds weer aangevuld wordt met cursussen, zoals Ipma D, Scrum en Crisiscommunicatie, red je je overal. Voor het verder uitbreiden van mijn kennis leg ik ook contact met mijn collega-professionals. Ik heb mijn sterke eigenschappen en zij die van hen. Gezamenlijk is dat een enorme bron om uit te putten en, zonder dat een opdrachtgever het misschien merkt, heeft hij zo profijt van een heel netwerk professionals. Volgens die laatste definitie dan hè!”

Copyright 2014 USG People