Skip To The Main Content

“Over een half uur hangt het AD aan de lijn” - USG Masterclass crisiscommunicatie

06 december, 2016

De masterclass in november van USG MarComSales stond in het teken van crisiscommunicatie. Op 5 en 19 november werkten USG-collega’s onder leiding van expert en adviseur Gonda Duivenvoorden aan hun vaardigheden op het gebied van crisiscommunicatie.

We wagen direct een sprong in het diepe door ons aan elkaar voor te stellen door middel Panic buttonvan een pitch. Wie ben je en wat hoop je uit de masterclass te kunnen halen? Bij elke volgende pitch wordt het iets moeilijker: we krijgen de opdracht mee om te letten op onze presentatie en te leren van de voorgaande pitches. Wat onthoudt iemand van wat jij gezegd hebt? Hoe vertel je het? Op welke toon, met welk tempo, wat verraadt je lichaamstaal? Voor welke doelgroep? Een goede tip: vertel niet meer dan drie wetenswaardigheden.

 

Kalm blijven

Bij de gedachte om onvoorbereid voor de groep te staan en iets te zeggen, voelt iedereen een lichte paniek. Nog zo’n belangrijke les: als adviseur moet jij altijd kalm blijven. Aan paniek tijdens een crisis heb jij niets en degene die je moet adviseren al helemaal niet. Die crisis: die draait om alles, behalve om jou. De media zoekt een slachtoffer, een dader en een held. Houd dat in je achterhoofd. Zorg dat wat gezegd wordt vanuit de organisatie afgestemd is op de juiste doelgroep, in duidelijke taal, direct en betrouwbaar. Degene die het woord voert namens de organisatie moet daarbij in staat zijn dicht bij zichzelf te blijven. Eerlijkheid duurt het langst: als er een fout gemaakt is, geef dit dan toe.

 

Masterclass Crisiscommunicatie

 

Een omgevingsanalyse met Obi4Wan

Op de tweede dag duiken we de praktijk in. We starten de dag met een omgevingsanalyse met behulp van social mediatool Obi4Wan. We zetten de klok terug en krijgen in onze timeline te zien hoe sociale media als een tierelier beginnen te draaien kort nadat op het vliegveld in Brussel bommen ontploft zijn. We zien mensen informatie delen, maar ook om informatie vragen. Anderen roepen op om kalm te blijven en niet te voorbarig conclusies te trekken. Voor onze groep zit hier een uitdaging om objectief te blijven kijken naar de berichten en niet al bezig te gaan met de vervolgstappen. In een crisisteam draag jij jouw steentje bij binnen de rol die jou toegewezen is. ‘Wat gebeurt er online en hoe kunnen we dit duiden?’ zijn de enige vragen die beantwoord moet worden. Wat daarna volgt, is aan andere leden van een crisisteam.

 

Masterclass Crisiscommunicatie

 

“Over een half uur hangt het AD aan de lijn”

In de middag gaan we aan de slag met een fictieve en het nadoen van een echte casus. Opgejaagd door de landelijke media die over een half uur aan de telefoon hangen en een gedegen antwoord verwachten, proberen we zo goed mogelijk duidelijk te krijgen of er sprake is van een datalek bij een fictieve organisatie. Het is zoeken naar de balans: wat kun je boven water krijgen, wat blijft onduidelijk en wat kun je vertellen aan de buitenwereld? Informatievoorziening, betekenisgeving en schadebeperking zijn leidende termen in de crisiscommunicatie.

 

Nieuwe kennis mee de praktijk in nemen

Na twee dagen hard werken, maar ook lachen, kunnen we met onze nieuwe vaardigheden de wereld in. Gonda herhaalt het meerdere keren: je moet blijven oefenen. Analyseer het nieuws op tv of in de krant. Wie is de dader, held en slachtoffer? Wat is de boodschap die naar buiten komt en is die boodschap goed, helder en duidelijk? Echt voorbereid zijn op een crisis kan niet, omdat je nooit zeker weet wat komen gaat. Maar door te oefenen, krijg je de basis onder de knie. Als je maar kalm blijft.



Marlies NijenhuisMijn naam is Marlies Nijenhuis en ik loop warm voor verbinding, creativiteit en tevreden klanten. Ik breng graag structuur aan in chaos en werk vol energie aan online vraagstukken. Momenteel ben ik via USG werkzaam als online communicatie professional bij de provincie Gelderland. Bekijk hier het LinkedIn profiel van Marlies.

White paper 'Mens en Robot'

Digitalisering en robotisering veranderen de samenleving en dus ook de arbeidsmarkt. Op een ingrijpende manier, waarin verandering de enige constante factor zal zijn. De vakpers staat er bol van.

Hyperlink Download de ​white paper

VAR wordt Wet DBA

Wat betekent dit voor jou als opdrachtgever? Of voor jou als ZZP’er? Download gratis de brochure en je bent op de hoogte.

Hyperlink Download de ​brochure

Copyright 2014 USG People